מה ההבדל בין צוואה נוטריונית לבין צוואה בפני בעדים

בימים האחרונים חלה עלייה משמעותית בכל הנוגע להתעניינות בתחום הצוואות. עובדה זו ידועה למי שגולשים ברשתות החברתיות ובפורומים שעוסקים בדינים משפטיים. שכן, אלה התמלאו בשאלות שנוגעות לכתיבת צוואה. תרחיש זה הוביל אותנו להוציא סדרת מדריכים מקיפה שתעסוק בכל פעם בנושא אחר שנוגע לתחום. הפעם נרכז את ההבדלים שבאים לידי ביטוי בין 2 צוואות נפוצות: צוואה נוטריונית וצוואה שנכתבים בפני עדים. הישארו כאן ותהיו בטוחים שתגלו את כל הפרטים הדרושים לכם באפס מאמץ.

 

צוואה בפני עדים – ההגדרה

בחרנו להציג תחילה את ההגדרות של כל אחת מהצואות, כדי שתוכלו להכיר בהן מקרוב. נציין שצוואה שנכתבת בפני עדים הינה מסמך שנכתב תוך ליווי מצד עורך דין שעוסק בדיני צוואות וירושות. מי שבוחרים לכתוב את הצוואה באופן זה, צריכים לשים לב שהעדים הנבחרם הם נטולי אינטרס בכל הנוגע לצוואה.

צוואה זו נחשבת לפחות מומלצת, לעומת הצוואה הנוטריונית, מכיוון שעשויות לעלות בהמשך טענות שיביאו לביטולה. לדוגמא, עדים שחתמו במקומות ובזמנים שונים על הצוואה, עשויים להעלות מחשבה שאולי יש להם אינטרס כלשהו בצוואה של המנוח.

עדים

צוואה נוטריונית (צוואה בפני רשות) – ההגדרה

צוואה נוטריונית היא כזו שנכתבת תוך ליווי מצד נוטריון שנחשב לבעל סמכות גבוהה הרבה יותר מעורך דין. שכן, יש לו סמכות בהתאם לסעיף 22 בחוק הירושה שקובע שעליו לחתום על צוואה נוטריונית לאחר שהוא מוודא באופן נרחב את הדברים החשובים הבאים:

  • רצונו האישי של המצווה
  • מצבו הנפשי

לאחר שאלה נבדקו, ניתן לחתום על המסמך המקורי שנחשב לבלתי אפשרי לזיוף.

 

ההבדל בין שתי הצוואות

מי מכם שקראו בין השורות, וודאי שמו לב שצוואה בפני עדים עשויה להוביל לבעיות שראוי להימנע מהן. שכן, היא לא "חזקה" מספיק בעיני החוק. לעומת זאת, צוואה נוטריונית נחשבת לבעלת חוזקה משפטית וקשה מאוד לבטל או להתנגד לה (בניגוד לצוואה השנייה שהוצגה לעיל). נדגיש שבמקרים רבים המצווה מבקש לשמור על סודיות הצוואה. תרחיש מסוג זה יכול לבוא לי ביטוי רק בעת כתיבת צוואה נוטריונית, מכיוון שזו לא מחייבת נוכחות של עדים. זהו עניין נוסף שמבדיל בין השתיים.

 

מהי הצוואה המומלצת?

אין ספק שהצוואה הנוטריונית נחשבת למומלצת ביותר מבין השתיים. שכן, זו תאפשר למצווה להיות בטוח שהוא עוזב את העולם, מבלי להשאיר אחריו ספקות. מי שיבחרו בצוואה בפני עדים, עשויים להוביל לשאלות ותהיות שיעלו בקרב היורשים. דבר שצפוי להביא לא פעם לוויכוחים וניסיונות לערער על אמינותה של הצוואה.

 

השורה התחתונה – זה הזמן לכתוב צוואה

עכשיו אתם מכירים בהבדלים החשובים שבאים לידי ביטוי בין צוואה נוטריונית לבין צוואה שנכתבה בפני עדים. בשלב זה ברור לכם שעדיף לבחור בצוואה שנכתבת מול נוטריון, כדי להשאיר מאחור את הספק ולקבל צוואה שנחתמה על ידי גורם מקצועי שהוסמך לדבר.

נוטריון

תוכן עניינים
הכתבה עזרה לכם? מוזמנים לשתף עם החברים
כתבות נוספות שאולי תאהבו